Neljas teema: õppematerjalide koostamine nutiseadmetele

Neljas ülesanne

Selle blogipostituse jaoks olen valinud need äpid, millega olen tihedamalt kokku puutunud, kuid kindlasti need pole ainukesed, mida ma oma igapäeva õpetajatöös olen kasutanud. Olles haridustehnoloog, hoian nutiseadmete õpiäppidel pidevalt silma peal ja uuendan ja kohendan õpiäppide nimekirja, mida olen koostanud igaks õppeaineks eraldi.

Õpiäppide nimekirja idee olen saanud Tallinna Gustaf Adolfi Gümnaasiumi haridustehnoloogilt Ingrid Maadverelt ühelt GAS’is toimunud koolituselt. Tänu sellele ideele on mul tänaseks nutiseadmete õpiäppide pank, mida  pakun oma kooli õpetajatele.

Mõeldes ülesande püstitusele ja vaadates oma õpetajakogemusele võin öelda, et olen oma töös koostanud õppematerjale nutiseadmetele sellistes rakendustes nagu Quizlet, Socrative ja Kahoot.it.

20100609225602!Quizlet_logoKuna ise olen eesti keele teise keelena õpetaja, siis olen enamasti Quizleti fänn, sest see rakendus töötab nii nutiseadmes kui ka lauaarvutil. Selle vahendi abil saavad kiiresti selgeks  teema raames õpitavad sõnad. Õpetajana olen tihti kuulnud lastevanematelt ja õpilastelt kui tüütu on võõrkeeles uute sõnade, lausemallide jms õppimine, võtab kaua aega ning kui pole koolis õpetatud kuidas sõnu õppida, siis ega neid õppida ei osata. Kui tutvusin Quizletiga ise, siis tahtsin seda kohe ka katsetada, lõpptulemusena olen ise loonud sinna üsna palju temaatilisi sõnastikke eesti keele teise keelena tundides kasutamiseks. Mis mulle selle vahendi juures meeldib on see, et sõnade õppimiseks on õppijal mitu võimalust, sõnakaardid, uute sõnade tõlge ja õigekiri, kiiruse peale paaride sobitamine, sõnade test, tasulises versioonis on õpetajal võimalus lisada sõnakaartidele hääldust või pilte. Õpetaja peale sõnade komplekti sisestamist võib organiseerida loodud sõnastikke klassiti, või teemati.  Igale sõnastikule on võimalik määrata kindel õppijaskond ning jälgida õppijate edusamme. Quizlet on rakendusena kättesaadav nii Android kui ka iOs operatsioonisüsteemiga nutiseadmetele. Nutiseadme puhul on küll Quizleti võimalused mõnevõrra piiratumad, kui lauaarvuti versioonis, nii nt: pole nutiseadmes olemas testi ülesannet, kuid on sõnakaardid, paarikeste mäng ning õigekirjamäng. Põhimõtteliselt seda rakendust saab kasutada igas aines nt terminoloogia õppimisel või miks mitte vormelite ja võrrandite selgeks õppimisel. Väga lai on juba olemasolevate ja kättesaadavate sõnastike nimekiri. Sõnastike võib lingina jagada, vistutada, isegi MsWordis olemas olevat sõnastikku saab Quizletisse eksportida.

imgres

Sellest rakendusest olen mina ka vaimustuses, kuid just sellepärast et peale selle, et see on nutiseadmetele kättesaadav on see väga võimsa õpianalüütikaga rakendus, mis võimaldab õpetajal saada ülevaadet terve klassi vastuste kohta, iga õpilase töö kohta eraldi ning analüüsi küsimuste lõikes. Õpetajal see võimaldab teha välk-kiiret teadmistekontrolli läbitud teema raames või loetud teksti põhjal. Võimalik on luua küsimustikke kolme küsimuse variandi põhjal: mitme vastusevariandiga küsimus, õige/vale küsimus, avatud vastusega küsimus. Küsimuse sisusse on võimalik lisada pilte või videosid, võib ka lihtsalt tekstina sisse trükkida. Igale loodud küsimustikule omistatakse kindel ruumi number, mille sisestamisel pääsevad õppijad küsimustikule ligi. Tunnis olen seda kasutanud nii, et jooksvalt testitäitmise tulemused olid toodud interaktiivtahvlile reaalajas protsessi jälgimiseks,  õpilased vastasid küsimustele oma nutiseadmeid kasutades.

Kahoot_colours-35

Veel üks välk küsitluse vahend, mis on õpilaste jaoks väga kõitev. Tekitab klassis elevust ja aktiivsust selle kaudu, et loob võistlusmomenti õpilastele küsimustele vastamisel. Õpilastele see meeldib niivõrd, et nad on ise valmis küsimusi koostada selleks, et saaks seda vaid tunnis kasutada. Sobib kiiresti teema ülevaateks, uue teema sissejuhatamiseks. On samuti võimalik saada õpianalüütikat, kuid võrreldes kahte rakendust, Socrative’is õpianalüütika isiklikut mulle tundub üksikasjalikum ja ülevaatlikum.

Need on mõned nutiseadmete rakendused, mille abil ma ise olen loonud õppematerjale oma õpilastele, kuid peale nende on suur hulk harivaid rakendusi, mida erinevate ainete õpetajad saavad enda töö hõlbustamiseks kasutada. Viimasel ajal on terava tähelepanu all kujundav hindamine. Paar aastat tagasi juhuslikult komistasin sellise vahendi külge, mis on nutiseadmetele kättesaadav ning võimaldab õpetajal anda õpilastele kujundavat hindamist ning harjutada sisse, kindlad käitumisreeglid. Selleks vahendiks on ClassDoJo

1000272_orig

See vahend sobib õpilastele kuni 7.klassini, peale selle muutub ta natuke lapsikuks ja õpilased enam seda tõsiselt ei võta. Mida see vahend lubab teha? Esiteks, selle rakenduse versioonid on olemas nii lauaarvutile kui ka nutiseadmetele, kättesaadavad on õpetaja ja õpilase ning lapsevanema rakendused.

Õpetaja oma rakenduses saab:

  • lisada õpilasi rühmiti või klassiti;
  • luua õpilastele parooliga kaitstud kontosid;
  • lisada kiitus- ja laitus kriteeriume,
  • tunni jooksul õpilastele punkte anda või ära võtta vastavalt kriteeriumile
  • näha statistikat klassi ja iga üksiku õpilase kohta päeva, nädala, kuu, aasta lõikes.
  • luua lastevanematele parooliga kontosid.

Õpilane oma rakenduses saab:

  • vestelda oma klassikaaslastega jutukas;
  • kujundada endale meelepärane tegelaskuju;
  • jälgida oma punkte, kiitusi ja laitusi, saavutusi.

Lapsevanem oma rakenduses näeb:

  • kujundava hindamise kriteeriume;
  • klassis seatud käitumisreegleid;
  • statistikat oma lapse kohta;
  • õpetaja märkusi ja kirju;
  • saab õpetajale kirjutada ja vastata;

Kui õpetaja kirjutab sisse sellised kriteeriumid nagu erinevate ülesannete täitmine, kodutöö vastamine, õppevahendite olemasolu, aktiivne osalus õppetöös tunni jooksul, siis õpilastel tekib võistlusmoment selle üle, et teenida tunni jooksul rohkem punkte, samas aga isegi need, kes on tavaliselt tunnis passiivsed punktide süsteemi abil saavad oma tööd jälgida ning see puntki süsteem muudab neid tunnis aktiivsemaks. Punktide lisamiseks õpetaja ei pea kogu aeg olema lauaarvuti vahetus läheduses, vaid saab klassis vabalt ringi liikuda osutades õpilastele vajaliku abi ja nõustamist. Mina olen kuvanud rühma ekraani interaktiivsele tahvlile ning õpilased nägid nn otse eetris punktide jagamist. Natuke meenutab  nutiseadmetele kohandatud õpihaldussüsteemi. On võimalik luua asutuse konto, mille raames jagada õpilased klasiiti, aineti jms. Kuid nii kaugele pole ma oma ClassDoJo kogemusega jõudnud, olen seda tutvustanud omal ajal algkooliõpetajatele ning seal muutus see väga populaarseks, eriti eelkooli klassides. Midagi sarnast kujutab endast ka vanematele õpilastele mõeldud lakoonilisem rakendus Teacher Assistant:

Rakendused, mis mulle endale väga meeldivad, kui harivad rakendused, kuid kus mul endal puudub materjali lisamise või koostamise võimalus on järgmised:

StarWalk – virtuaalne tähistaeva tuur, mis võimaldab määrata GPS abil oma positsiooni ning tähistaevast, mis parasjagu sinu kohal asub. On võimalik lähemalt uurida pilte  ja põhjalikku informatsiooni tähtedest, tähtkujudest, planeetidest. Võimalik vaadata tähistaevast erinevate värvifiltrite abil simuleerides Päikesevarjutust või päikeseprillidega vaatamist jms. Saab vaadata kalendrit, milles kõik kuu ja päikesefaasid on ära toodud, samuti kõik komeetide jälgimise kellaajad ja kohad. Tähistaeva huvilisele ning astronoomia õppuritele musthave äpp, minu arvates.

Matemaatika huvilistele erinevate teadmiste tasemega kindlasti meeldiks kasutada oma nutiseadmes sellist rakendust nagu  MathBoard, milles on olemas palju võimalusi lahendada lihtsamatest keerukamete ülesanneteni. On olemas suur valiku vastustega ülesannete pank ning üsna mitu võimalust selle kasutamiseks tunni ajal.

37

Selliseid äppe on tõesti väga palju, uurides erinevaid internetiallikaid olen korduvalt leidnud väga häid artikleid nutiseadmete õpiäppidest ning kasutan meeleldi hetkel võimalust jagada teiega natuke mõningaid leide:

  1. Link õppetöö jaoks sobiliku äppi otsingumootorile –  võimaldab otsida äppe erinevatel operatsioonisüsteemidal töötavatele nutiseadmetele, väga käepärane vahend õpetajale ja haridustehnoloogile.
  2. Trilby on ettevõte, mis on pakunud üsna mitu huvitavat lahendust õpetajatele õppetöö  nutiseadmete abil soodustamiseks. Üks äpp on eraldi ettenähtud õpetajate koolitusäpina, kuhu lisatakse pidevalt uusi materjale selle kohta, kuidas üht või teist asja tunnis nutiseadmes õpetaja kasutada saab, samas leidub ka muid huvitavaid ideid tunni mitmekesistamiseks.
  3. Teaching and Learning – arusaadavalt ja lihtsalt muutunud õpikäsitlusest inglise keeles.
  4. Pedagoogiline äpiratas –  Adelaide Ülikooli professori Allan Carringtoni poolt kujundatud äpiratas, mis on vastavuses digitaalse Bloomi taksonoomiaga. Mulle pakkus see artikkel palju avastamisrõõmu. Loodan, et ka Teile, kes te seda postitust loete. P.S. – .pdf failis äpil klikates suunatakse äpi allalaadimislehele.
  5. Apple iPadi õpiäppe – nimekiri, koos äppide lühitutvustusega

Mõned huvitavad äpid on olemas ka eesti keeles ning täietsi eesti õpetajate ja spetsialistide poolt loodud. Mõningaid neist: Sõnar – eesti keele reeglite kogumik; Seeneaabits, Linnuaabits, Kahepaiksed – väga mõnusad õpiäpid loodusõpetuse tundidesse piltide, jälgede, häälte ja tekstidega.

Kokkuvõteks tahaks öelda, et huvitavate ja professionaalsete õpiäppide arv kasvab iga päevaga aina suuremaks, sammu pidada iga uuendusega on üsna raske, minu soovitus õpetajatele oleks siinkohal valida enda jaoks mõned üskikud äpid, millega tööd teha ning aeg-ajalt kolleegidega vahetada infot uute õpiäppide olemasolu kohta.

 

 

4 kommentaari “Neljas teema: õppematerjalide koostamine nutiseadmetele

  1. Pingback: Nutiseadmete teema kokkuvõte | Digitaalsete õppematerjalide koostamine

  2. Pingback: Neljas teema: õppematerjalide koostamine nutiseadmetele | Kadi Kerner - Digitehnoloogia avastusretkel

Lisa kommentaar

Täida nõutavad väljad või kliki ikoonile, et sisse logida:

WordPress.com Logo

Sa kommenteerid kasutades oma WordPress.com kontot. Logi välja /  Muuda )

Google photo

Sa kommenteerid kasutades oma Google kontot. Logi välja /  Muuda )

Twitter picture

Sa kommenteerid kasutades oma Twitter kontot. Logi välja /  Muuda )

Facebook photo

Sa kommenteerid kasutades oma Facebook kontot. Logi välja /  Muuda )

Connecting to %s